Model
240Z a její "silnější sestry" se staly opravdovým úspěchem pro značku
Nissan.
V roce 1975 se Nissan odhodlal, po náročném průzkumu trhu, začít
s vývojem nového modelu, který by překonal dosavadní dosažený standard.
Návrháři
vzali v potaz kritiku vycházející, jak od zákazníků, tak
i od své pobočky Nissan US, následkem čehož se Nissan rozhodl pokračovat
s vývojem třídy Z.
Civilizovanější model třídy Z poskytoval
více luxusního vybavení a komfortu.
Poprvé byl model 280 ZX představen veřejnosti v srpnu 1978 v Japonsku
a následovně v Evropě na říjnovém pařížském autosalonu.
Zpočátku tento model nevzbuzoval mnoho zájmu, jelikož mnozí v něm
viděli pouze faceliftovanou úpravu předešlých modelů. Zlom nastal po vstupu 280 ZX na americký trh a to bylo v listopdu 1978.
Veřejnost si uvědomila, že se jedná o zcela nový vůz.
Poprvé v historii má zákazník možnost volby mezi normální střechou a typem targa(třetí foto na stránce).
Nissan plánoval výrobu modelu, který by poskytoval
více pohodlí a luxusu a nový Datsun 280 ZX tyto představy dostatečně splňoval. Poskytoval
více prostoru a v luxusnějším provedení nabízel
elektrická okénka, nebo posilovač řízení (kromě dvousedadlové evrpské verze).
Autosport napsal:
Datsun 280ZX je krásně vypadající sportovní coupé s velkou výkoností.
Je požehnáno pěti rychlostní převodovkou, a šesti válcovým
motorem produkujícím dosti otáček a síly ke zrychlení.
Na svou třídu silných strojů
je výrazně ekonomické ve spotřebě paliva, avšak ta nejlepší vlastnost je
hladkost a nehlučnost jízdy přesahující rychlost 160 km/h.
Nissan Datsun 280ZX nebyl navržen,
jako ryze sportovní model. Náskedkem bylo, že mnozí tento model začali vnímat
jako přetížený a trochu nepatřící k sportovně laděným modelům Nissaan Z cars.
Přes
tyto pochyby se však 280ZX stal, s 382 927 prodanými kusy úspěchem.
Nevýhodou se stala větší hmotnost. Pro nový model byl použit v zásadě starý motor, který tak nemohl dosahovat stejných rychlostních výsledků jako lehčí starší modely.
Časopis Autocar naměřil zrychlení 0-96 km/h za 9,8 s a nejvyšší rychlost 200 km/h.
Americký CAR and Drive napsal:
Vzkaz je zde jasný. Datsun se ve své nové podobě dostal trochu mimo svou
tradiční linii. Starý Z se
pomalu přetvořil do 2+2 modelu - sportovně laděný civilnější vůz, než-li
buřič z pekel - který vás spíš veze než unáší.
280 ZX se postupem času stala tvrdou konkurencí pro Porsche
924 a Chevrolet Corvette. Cena pod 10 000 dolarů byla pro skvělé vlastnosti
vozu velmi atraktivní, avšak už nebyla tak strhující, jako v případě
240 Z před devíti lety.
Nissan pozorně
naslouchal výtkám a zaměřil se hlavně na zdokonalení výkonu
vozu. Představa, že starší model 240 Z bez problémů předjede 280 ZX
byla opravdu neúnosná.
Odpověď vývojářů přišla v roce 1979 na frankfurtském
autosalonu, kdy představili 280ZX 2+2TT. První "T" znamená
targa roof, neboli odklápějící střechu, druhé "T" znamená, že model je vybaven silnějším turbo motorem s 200 koňmi.Turbo model se představil
na americkém trhu poprvé roku 1980.